Leontine de Groot nieuwe directeur-bestuurder a.i. van Zorghotel De Kim

Leontine de Groot is de nieuwe ad interim directeur-bestuurder van Zorghotel De Kim, in de duinen van Noordwijk, direct naast het strand.

In haar eerste weken als directeur draait ze van tijd tot tijd mee met de teams van Zorg/Verpleging en Hotel. ‘Zo heb ik ervaren dat je als zorgmedewerker erg flexibel moet zijn om maatwerk te kunnen leveren en dat het werk op bepaalde momenten behoorlijk intensief is en veel van het team vraagt. Aan de andere kant krijg je van het persoonlijke contact met de gasten juist weer extra energie’, vertelt De Groot na een lange avonddienst.

Het zorghotel heeft ruimte voor 44 gasten die in meer of mindere mate zorg nodig hebben na een operatie
van bij voorbeeld heup of knie. Maar het hotel ontvangt ook gasten die even op adem willen komen na een moeilijke periode of die de laatste fase van hun herstelproces na een ernstige ziekte, zoals Covid-19 in een hotel willen doorbrengen. Tot slot is er ook een beperkt aantal gasten die voor een vakantieverblijf komen. Een groot deel van de zorggasten is lid van de vereniging Willen is Kunnen, de eigenaar van Zorghotel De Kim.

Leontine de Groot blijft niet lang onopgemerkt wanneer ze het restaurant van het zorghotel binnenstapt. De Groot toont zich sterk betrokken bij haar gasten en ze fleuren zichtbaar op wanneer ze op een vrolijke toon door haar worden begroet. ‘Ik loop door het zorghotel met veel energie en met grote gedrevenheid om dingen beter te maken. Een belangrijke stap in de verdere professionalisering van onze zorg is de digitalisering van het zorgproces, door onder andere de invoering van het Elektronisch Cliënten Dossier, aldus De Groot. De Kim zet ook in op versterking van het Zorgteam en met opleidingen voor de medewerkers. Hierdoor is het mogelijk om gasten met een bredere of complexere zorgvraag dan voorheen te kunnen ontvangen, want daar worden we steeds vaker voor benaderd.

Ook aan positionering van het zorghotel wordt hard gewerkt. ‘We willen dat een breder publiek ons zorghotel weet te vinden. Veel mensen, waaronder zorgprofessionals kennen ons nog niet of weten niet goed wat we voor hen of hun patiënten kunnen betekenen. We zijn echt dé brug tussen ziekenhuis of revalidatiecentrum en thuis. ‘Een derde belangrijk onderwerp waar we met het managementteam – dat naast mijzelf bestaat uit Zorgmanager Manuela Tilma en Hotelmanager Patricia Sanders – aan werken zijn huisvesting en hotelfaciliteiten. Want een pand dat zo intensief
wordt gebruikt, vraagt voortdurend om onderhoud.

Daarnaast zijn we voornemens om een aantal faciliteiten te moderniseren en plaats te maken voor een complementair zorgaanbod en activiteiten die het herstel en verblijf van de gasten zo goed en aangenaam mogelijk maken. In de eerste weken van een nieuwe baan is alles nieuw, van je collega’s tot aan de informatie die je krijgt om je werk te kunnen doen. Gelukkig is de zorgwereld geen onbekend terrein voor de nieuwe bestuurder die eerder werkzaam was als Business Line Manager bij een zelfstandige kliniek.

Het was niet de schoonheid van de kust, maar de liefde voor de zorg die haar heeft doen besluiten om voor De Kim te kiezen. ‘Met een scherpe visie wil ik de verandering naar verbetering inzetten. Waarin we onze gasten tevreden houden en het team verder bouwt aan de toekomst van De Kim. Ik geloof in én én; in én werken aan betere, persoonlijkere zorg op maat én in het beheersbaar houden van kosten om te kunnen blijven investeren. Het aantal zorghotels groeit in Nederland, net als de vraag naar thuiszorg in een hotel setting. Want een verblijf in een ziekenhuis is tegenwoordig steeds korter en de wijkverpleging staat onder druk. Een verblijf in Zorghotel De Kim is dan een goed en betaalbaar alternatief.

Ik spreek de wens uit dat meer mensen vaker de weg zullen vinden naar een zorghotel in het algemeen en naar De Kim in het bijzonder. Want met professionele zorg en warme aandacht en service in de juiste omgeving herstel je sneller en beter. Zo dragen we bij aan betaalbare, mensgerichte zorg op maat op de juiste plaats’, besluit de nieuwe bestuurder.


CV Leontine de Groot

2017-2020

Business Line Manage Velthuis Kliniek | Equipe Zorgbedrijven B.V.

2014-2017

Strategy Director & Head of Cliënt Services | Brandnew B.V.- Design Bureau 

2013-2014 

Director of Sales & Marketing | Frozz & Oodl BV.

2011-2013

Chief marketing Officer | Rituals Cosmetics B.V.

– 1996-2011 management trainee en daarna verschillende management functies binnen Ahold Delhaize in binnen- en buitenland